Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Knip tussen verpleging en verzorging van de baan

De geplande overheveling van de persoonlijke verzorging naar de gemeenten gaat hoogstwaarschijnlijk niet door. Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS overweegt de verpleging en de verzorging onder te brengen in de Zorgverzekeringswet.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Knip tussen verpleging en verzorging van de baan
Foto: ANP/Nils van Hout

Brancheorganisaties in de care overleggen al de hele zomer met het ministerie van VWS over een alternatief om de AWBZ te hervormen. Deze week zijn de gesprekken met ActiZ, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de patiëntenvereniging NPCF, Per Saldo en enkele ActiZ-leden (Buurtzorg Nederland, Zorgaccent en Amstelring) in een stroomversnelling gekomen. De bewindslieden van VWS hakken waarschijnlijk nog deze week de knoop door. Als VWS de plannen van de coalitie omarmt, is de knip tussen persoonlijke verzorging en verpleging van de baan. Die worden dan per 2015 overgeheveld van de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet (ZVW). Zorgverzekeraars worden verantwoordelijk voor de

12
483

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

12 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Eindelijk eens iets verstandigs te vernemen uit Den Haag. De onvermijdelijke scheiding tussen verzorging en verpleging wordt voorkomen. Het dramatische lot dat het huishoudelijk werk is overkomen door de overgang naar WMO zal de verzorging door dit voornemen niet overkomen. Verzorging is verreweg het grootste deel van Thuiszorg en moet je niet overlaten aan gemeenteambtenaren met Eurotekens in de ogen die groter zijn dan hun verstand van zorg. Laat dit nieuws alsjeblieft waar zijn!!!

  3. Dan niet, dan wel en tenslotte weer niet naar de gemeenten.
    Is er iemand van de zorg politici die iets meer gehad heeft dan lagere school en die daarbij nog het fatsoen heeft onze burgers serieus en die nog enig oog heeft dat we inmiddels met DAN WEL al miljoenen hebben verspild.
    De clou is dat degene die moeten beslissen zelf helemaal financieel nergens naar hoeven te kijken voor zichzelf en hun familie en DAAROM er al helemaal niks om geven hoe het met de zorg in dit land gaat.
    Kon ik ze maar letterlijk fijn knijpen tussen mijn vingers EN DAT MEEN IK.

  4. Je zult maar ondernemer in de zorg zijn, personeel in loondienst hebben, een CAO die erbij hoort, dan heb je met dit kabinet een vet probleem, kon wel in een achtbaan zitten, zoals het weer verandert veranderen ook de regels, vandaag dit en morgen dat. Wordt hoog tijd voor veranderingen, dus Rutte naar huis.

  5. De controle wordt puur verlegd naar een andere instantie die de controle krijgt over de zorg. Benieuwd hoe ze al die ‘contracten’ gaan doorgeven aan de zorgaanbieders want wat voorheen via de AWBZ (AZR berichtenverkeer) gaat wordt nu opeens weer een papieren, emailen, faxen, etc. verkeer. Dus of dit wel helemaal ten goede komt aan de client en de uitvoerder vraag ik mij sterk af. En hebben zorgverzekeraars opeens overal medewerkers die de beoordelingen gaan afgeven? Of plukken ze die bij het CIZ weg? Nee, helemaal gerust ben ik er nog niet op. Veel te veel onduidelijkheden die niet vermeld staan…

  6. Boeiend, gaat de verzorging dus vallen onder het eigen risico, de werkgeversbijdrage, de nominale premie, de zorgtoeslag, de …. Alleen al aan zorgtoeslag gaat het om enkele honderden miljoenen aan extra uitgaven.
    Volgens mij zijn er nog wel wat haakjes en oogjes weg te werken.

  7. Waar de gelden ook vandaan komen, ik ben blij dat de knip eruit gaat. Dit komt in ieder geval ten goede aan de zorgvrager. Ik denk dat het goed is als er een minimale norm voor productie wordt aangegeven. Wordt hiervan aangeweken kan een organisatie dit toelichten. Verder vraag ik mij af of de organisaties die in het artikel worden genoemd zich aan wet en regelgeving houden. Ik denk aan arbeidstijdenwet , CAO ed.

  8. Dit lijkt me een uitstekende aanpassing van de plannen. In de oorspronkelijke plannen ging een deel PV mee met de (wijk)verpleging naar de ZVW en een ander (welk??) deel naar de nieuwe WMO. Het dilemma van de opdeling is zo in ieder geval van de baan. Probleem is alleen wel dat PV natuurlijk strikt genomen geen (medische)zorg is en daarmee een oneigenlijk onderdeel in de ZVW vormt. Gaan nu alle persoonlijke verzorgenden als practitioners ook een AGB code krijgen? Zomaar een gedachte die dan bij je opkomt?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.