Nieuwe richtlijn moet spoedoperaties beter planbaar maken

De nieuwe richtlijn Beleid rondom spoedoperaties die deze maand verschijnt, geeft duidelijker de grenzen aan van wachttijden voor acute operaties. Hierdoor moet het mogelijk worden om beter onderbouwde beslissingen te nemen en de spoedzorg efficiënter te organiseren.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Spoedoperaties
iStock

De nieuwe multidisciplinaire richtlijn Beleid rondom spoedoperaties is ontwikkeld op initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde. De realisatie gebeurde in samenwerking met wetenschappelijke verenigingen, patiëntenverenigingen en het Kennisinstituut van de Federatie Medisch Specialisten.

Er zijn altijd wel meerdere patiënten die spoed hebben, maar de capaciteit op de OK is beperkt, aldus de FMS. Dat levert veel discussie op: wie mag eerst en hoe lang kan een patiënt maximaal wachten? Hierover bestonden tot nu te veel verschillende en ook te vrijblijvende afspraken. Ook voor de patiënt is de huidige gang van zaken niet prettig, omdat het vaak onduidelijk is hoe lang hij of zij moet wachten voordat de operatie kan plaatsvinden.

Dagelijks werk

Chirurg Pieter Lubbers was voorzitter van de werkgroep voor de nieuwe richtlijn. ‘Dit is echt een knelpunt waar veel medisch specialisten last van hebben in hun dagelijks werk,’ aldus Lubbers. ‘We wilden de zorg bij spoedoperaties verbeteren. En meer duidelijkheid scheppen voor iedereen die betrokken is bij spoedzorg. Die duidelijkheid is er met deze nieuwe richtlijn.’

Op basis van ervaringen uit de ziekenhuizen en de beschikbare wetenschappelijke inzichten zijn in de nieuwe richtlijn veelvoorkomende spoedoperaties ingedeeld in vier urgentiecategorieën. Pieter Lubbers: ‘In de richtlijn staan bijvoorbeeld normen met betrekking tot maximale wachttijd. Maar we hebben ook aandacht besteed aan de organisatorische gevolgen voor de dienstteams en ziekenhuizen als ze werken volgens deze indeling. Wat betekent dat voor de planning en de benodigde capaciteit die je op bepaalde momenten in huis moet hebben? Zo kunnen we beter onderbouwde beslissingen nemen en spoedoperaties efficiënter organiseren. Spoedzorg wordt daardoor minder een punt van discussie. En daar heeft iedereen baat bij.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.