Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties19

Operatieteams leven regels onvoldoende na

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Sinds 2007 is het aantal wondinfecties na operaties niet gedaald, terwijl dat wel had gemoeten. Slechts bij tien procent van de operaties houdt het operatieteam zich aan de voorgeschreven richtlijnen, terwijl dat dit jaar al voor negentig procent van de operaties had moeten gelden.
Operatieteams leven regels onvoldoende na

Dit constateert het vms-expertteam ‘wondinfecties na een operatie’. De cijfers zijn afkomstig uit de PREZIES registratie: PREventie van ZIEkenhuisinfecties door Surveillance. Ziekenhuizen krijgen vergelijkende, geanonimiseerde informatie uit dit systeem. De gegevens zijn niet openbaar.

Postoperatieve wondinfecties

De doelstellingen waren anders, toen voormalig VWSminister Klink in 2007 met de zorgsector afsprak veiliger te gaan werken. Met als einddoel: een halvering van het aantal vermijdbare sterfgevallen in 2012. In het kielzog hiervan werden afspraken gemaakt om het aantal postoperatieve wondinfecties terug te dringen. In 2012 moest dit aantal voor alle ziekenhuizen zijn teruggebracht tot het niveau waarop een kwart van de ziekenhuizen in 2007 zich al bevond. Daarbij moesten de ziekenhuizen zich houden aan vier belangrijke interventies: het op tijd toedienen van preventieve antibiotica, minder ontharen van het operatiegebied, handhaven van de normale lichaamstemperatuur en beperken van het in- en uitlopen op de operatiekamer.

Evidence based

Het directe effect op het ontstaan van wondinfecties van de eerste drie maatregelen is evidence based. De vierde richtlijn is toegevoegd door het expertteam wondinfecties na een operatie, zegt teamlid Jan Wille: ‘Niet zozeer vanwege de verstoring van de luchtcondities, maar veel meer om de discipline te verbeteren. De discussie rond het in- en uitlopen draagt bij aan de noodzakelijke attitudeverandering.’

Pas als alle vier de maatregelen worden uitgevoerd rondom een operatie, telt deze voor de werkgroep mee als ‘veilige operatie’, zegt Wille.

Amphia Ziekenhuis en Rijnland Ziekenhuis

Het Amphia Ziekenhuis in Breda en het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp halen de norm ook nog niet, maar wel bijna. Daar voldoet tachtig procent van de operaties aan de vier interventies. Beide ziekenhuizen boeken duidelijk resultaat: in het Rijnland ziekenhuis is het aantal postoperatieve wondinfecties al teruggebracht met vijftig procent, het Amphia heeft ruim dertig procent minder wondinfecties na operaties aan de dikke darm.

Een van de problemen is dat alles moet worden geregistreerd. ‘Ziekenhuispersoneel is registratiemoe’, weet Wille, die ook projectleider is van het PREZIES netwerk. Daarbij is de ict nog lang niet altijd goed ingericht en sluiten de verschillende systemen slecht op elkaar aan. Ook ontbreekt het nog aan draagvlak onder ziekenhuispersoneel , want niet iedereen gelooft dat de maatregelen effect hebben.

Doorgaan

Wille rekent erop dat de resultaten uit het Amphia en het Rijnland Ziekenhuis meer professionals over de streep trekken. Hij hoopt dat ziekenhuizen zich aan de richtlijnen blijven houden, ook nadat het veiligheids management project eind dit jaar is afgelopen: ‘Het levert echt een substantiële verbetering op als ziekenhuizen de maatregelen correct naleven. We moeten voorkomen dat we weer terugvallen naar de situatie van vijf jaar geleden.’ (Zorgvisie-Carina van Aartsen) Foto: ANP /Lex van Lieshout

19 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. heer Keijser, hoezo implementeren “we” de laatste inzichten voor daadwerkelijke verbetring van de uitkomst van zorg niet? Niet invoeren is een grove nalatigheid die wat mij betreft zowel tuchtrechterlijk als strafrechterlijk moet worden vervolgd. Communicatie met de patiënt is slechts mogelijk als die het overleeft en dan niet in de zin van ja dat komt in een bepaald percentage voor bij deze ingreep maar wat is er misgegaan dat u toch een infectie hebt opgelopen? We zullen de veiligheidsprocedures evalueren en aanscherpen.

  3. @M. van Essen. Zolang als onze bevolking nog mensen als M. van Essen herbergt, zijn we heel heel ver van huis. Wat staat er boven: Met als einddoel: een halvering van het aantal vermijdbare sterfgevallen in 2012. M. van Essen, men praat over sterfgevallen en jouw reactie is : 50% van weinig is niet veel. Bij dat “niet veel” zal jij bij zijn en je vader en moeder en je broers en zussen.

  4. Zolang als bij de koningin een hele vleugel wordt vrijgemaakt als ze een enkel heeft gebroken (enkele jaren geleden), en het huidig ziekenhuispersoneel niet eens de betrokkenheid en zin heeft om bij operaties levensbedreigende situaties te voorkomen, ZOLANG BLIJF IK UITERST UITERST TREURIG. In die paar gevallen dat men wel attent is, zal het de vader of moeder wel zijn.

  5. Waarom dwingen zorgverzekeraars het openbaar maken van de POWI’s per soort behandeling niet af in het kader van hun selectieve contractering van de “beste ziekenhuizen” Zij zouden hun verzekerden inzicht moeten verschaffen als zij hun keuzevrijheid beperken om hogere rendementen te halen.(of misschien de premie te beperken?)

  6. Uit dit onderzoek blijkt dat de beroepsgroep(en) blijkbaar onvoldoende gemotiveerd is om eigener beweging zich in te spannen voor verbetring van de kwaliteit van het geleverde “werk”. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat de resultaten in het kader van dit soort projecten niet openbaar gemaakt worden. Voor elk ander product zouden de media direct een productvergelijking doen en publiceren. Binnen deze beroepsgroep is dat “not done”. Hoezo registratiemoe? Elke andere bedrijfstak stelt loyaal medewerken aan de kwaliteitscontrole en de verbetering van de kwaliteit van het produkt als absolute voorwaarde voor aangaan/ verlengen van het arbeidscontract. Als de KLM een gedeelte van de overeengekomen veiligheidscontroles achterwege zou laten dan zouden ze een vliegverbod krijgen. Nu duidelijk is dat inzicht geven in de onderlinge resultaten zonder consequenties voor “disfunctioneren” geen goede prikkel is voor kwaliteitsverbetering moet er eindelijk toe worden overgegaan tot openbaar maken van de resultaten van de meting van objectiveerbare kwaliteitsindicatoren(zoals de POWI) zodat patiënten eindelijk geïnformeerd gebruik kunnen maken van hun keuzevrijheid bij het kiezen van de beste behandelaar(s) voor hun klacht. De huidige manier om via onderlinge toetsing de kwaliteit te verbetern werkt blijkbaar niet omdat het steeds betrekking heeft op individuele gevallen waarbij het vaak heel moeilijk is na te gaan welk handeling (of het nalaten daarvan) in dit geval tot de complicatie leidt. Misschien zou de NPCF eens een aantal patiënten met een POWI moeten ondersteunen bij het indienen van een klacht over vermeende nalatigheid bij het optreden van POWI zodat het ziekenhuis moet aantonen dat zij alle beschikbare mogelijkheden om dat te voorkomen ook daadwerkelijk hebben genomen.
    Overigens las ik deze week over een nieuwe sterilisatiemethode voor operatiematerialen ( cavitatie met ultrasoon geluid) waarbij het aantal POWI nog verder zou zijn teruggedrongen. Ongetwijfeld duur, maar dat zijn de gordel, de ABS etc. in de auto ook en waarschijnlijk met minder rendement.

  7. De vier genoemde punten kosten een ziekenhuis nauwelijks geld. Het gaat om de discipline en risicovermijdend gedrag. In de farmacie en hoogwaardige chipindustrie zijn deze standaarden allang doorgevoerd. Waarom kan dat ik ziekenhuizen dan niet?
    Ik hoor heel vaak ‘Is het wel evidence based?’ Ik vraag me af of je niet gewoon vanuit een voorzichtigheidsbeginsel moet starten. Voorkomen is beter dan genezen!

  8. Pas een operatie gezien met voor de patient een bacteriele infectie daarna.
    Oorzaak niet aantoonbaar.
    Trouwens de thuiszorg medewerkers, sommige daarvan ,die naderhand de wond kwam verzorgen waste niet eens hun handen, Stapte zo van de fiets ,behandelde en ging zonder handen te wassen naar de volgende patient!
    Echt een risico waar sreng toezicht op nodig is.!!

  9. Pas een operatie gezien met voor de patient een bacteriele infectie daarna.
    Oorzaak niet aantoonbaar.
    Trouwens de thuiszorg medewerkers, sommige daarvan ,die naderhand de wond kwam verzorgen waste niet eens hun handen, Stapte zo van de fiets ,behandelde en ging zonder handen te wassen naar de volgende patient!
    Echt een risico waar sreng toezicht op nodig is.!!

  10. Wat is er mis met gewoon goed handen wassen en de boel goed schoonmaken en houden. Hoeft niet geregistreerd. Is die basis foetsie??? Belachelijk.
    Heb zelf, tijdens een operatie met ruggeprik, gezien dat er dooie vliegen op het rooster lagen in het plafond……..Basis?????

  11. Het is natuurlijk altijd goed om aandacht aan dit soort zaken te besteden ter verbetering van… Doch ben ik wel zeer benieuwd waar deze uitslag uiteindelijk op is gebaseerd. Je ziet vaak dat iemand wat roept nav een aantal cijfers, zonder de achtergrond en het proces duidelijk te begrijpen of te snappen. Ook moet de zorg constant bezuinigen, wat enkel een doodsteek is. Investeer juist in het kwalitatief beter laten verlopen van zorgprocessen. Enkel duidelijkheid creeren in veel processen zou onnodige discussies en overbodige handelingen weg nemen.

  12. Van Essen, dus maar op de bonnefooi verbeteren?. Schandelijk dat het nog zo is. In ons ziekenhuis is een experiment gestart bij enkele specialismen, dus niet bij alle. Wat ik laatst hoord van een patient: de chirurg behandelde een etterende wond (post-operatieve infectie!) en ging toen met de vieze jas aan de gang op; waarom deze niet uitgedaan of voor het handjes uitsteken schone kleding klaargelegd? Bedrijdsblind zullen we maar zeggen..

  13. 50% reductie lijkt veel. Het zou goed zijn wanneer de absolute getallen erbij genoemd worden. 50 % van weinig is niet veel en de vraag zal zijn of de inspanningen opwegen tegen de opbrengsten. Zeker wanneer men constateert dat personeel registratiemoe is.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.