TSN: ‘75 miljoen verandert niets aan slagveld thuiszorg’

Het sociale slagveld in de thuiszorg wordt niet minder door de 75 miljoen euro die minister Lodewijk Asscher (SZW) en staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) deze week hebben vrijgesteld. Dat zegt directeur Zion Jongstra van TSN Thuiszorg, een landelijk opererende thuiszorgorganisatie met 20.000 medewerkers.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
TSN: ‘75 miljoen verandert niets aan slagveld thuiszorg’
Foto: ANP/JERRY LAMPEN

Jongstra verwacht forse personele krimp nu de Eerste Kamer gisteravond heeft ingestemd met de nieuwe Wmo. Als onderdeel van deze wet komt ruim 30 procent minder budget beschikbaar voor huishoudelijke hulp. Dat heeft direct gevolgen voor een derde van de 20.000 mensen die bij TSN werken. ‘Het politieke gebaar om 75 miljoen euro uit te trekken voor een toelage zodat mensen die financieel krap zitten toch hun huishoudelijke hulp kunnen houden, lijkt mooi, maar in feite is het nodeloos complex. Gemeenten mogen volgens de wet helemaal geen inkomenspolitiek voeren in hun Wmo-beleid. Zij mogen juridisch dus helemaal niet uitzoeken welke

2
26

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. De door verschillende zijden aangekondigde paniek ontbrandt. Alle oldschool organisaties hebben het over ontslaan van mensen, alsof daarin een oplossing van het probleem zou liggen. Immers, het aantal mensen, dat recht heeft op huishoudelijke hulp daalt niet, maar stijgt. Als we dat omzetten, naar de arbeidsmarkt, dan betekent het, dat in de loop van de koemende jaren méér en niet minder mensen in deze branche werkzaam zullen zijn.
    De gezochte oplossing is duidelijk; het is de oude oplossing om financiele krapte op te lossen. Uiteindelijk zal het (met bovenstaande argumentatie) niet werken.
    Het Nieuwe Zorgen (Curadomus) is zorgen op basis van flexibiliteit en individuele benadering van de klant en dat geld ook (en misschien vooral) voor de huishoudelijke hulp; dáár ligt de structurele oplossing van dit probleem.

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.