Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ziekenhuiswebsites missen interactie met patiënt

Mark van Dorresteijn
Websites van ziekenhuizen hebben vooral een informerende functie. Interactie tussen patiënt en zorgverlener vindt nog maar mondjesmaat plaats. Dat blijkt uit het rapport ‘Hoe informatief en interactief zijn de ziekenhuiswebsites in Nederland?’ van TrendITion.
Ziekenhuiswebsites missen interactie met patiënt

De onderzoekers stellen dat sinds enkele jaren de patiënt steeds minder passief is en een steeds actievere en centrale rol krijgt in het zorgproces. Deze patiëntengroep zoekt online naar informatie en wil zeggenschap over de eigen medische gegevens. Ziekenhuiswebsites spelen daarbij een belangrijke rol.

Best scorende ziekenhuizen

De onderzoekers keken naar 47 onderdelen die ziekenhuiswebsites kunnen aanbieden. De volgende acht ziekenhuizen scoorden het best:

  • Bronovo ziekenhuis
  • Erasmus Medisch Centrum
  • Radboud Universitair Medisch Centrum
  • Onze Lieve Vrouwe Gasthuis
  • Medisch Centrum Alkmaar
  • Groene Hart Ziekenhuis
  • Sint Maartenskliniek
  • Ziekenhuis Gelderse Vallei

Interactie

Ondanks de focus op het geven van informatie hebben de websites ook mogelijkheden voor online interactie. Iets meer dan de helft van de ziekenhuizen biedt patiënten een persoonlijke beveiligde omgeving waar door middel van een inlogcode persoonlijke patiëntinformatie kan worden ingezien of toegevoegd. In veel gevallen biedt deze omgeving toegang tot een afsprakensysteem, een babywebcam of een dagboek voor chronisch zieken. Online inzage in medische gegevens is bij zeer weinig ziekenhuizen mogelijk. Zo biedt slechts bij 3 procent van de ziekenhuiswebsites inzage voor patiënten in voorgeschreven medicatie en diagnoses. De inzage is vooral aanwezig bij UMC’s.

Moeizame vooruitgang

De uitkomsten van het TrendITion onderzoek zijn opvallend omdat in 2007 en 2008 eenzelfde soort onderzoek is uitgevoerd door Intercity Consultancy. Zij concludeerden beide jaren dat ziekenhuizen slecht scoorden op interactiviteit. In 2008 bestond de top-3 uit: Sint Franciscus Gasthuis, het Albert Schweitzer ziekenhuis en de Isala Klinieken.

Informerende functie

Op de ziekenhuiswebsites is voornamelijk veel informatie te vinden. Naast algemene informatie over het ziekenhuis zoals bezoekerstijden of bereikbaarheid, is er ook veel informatie over de behandeling. De meerderheid van de topklinische en algemene ziekenhuizen is, vooral dankzij de introductie van het kwaliteitsvenster van ziekenhuizen, transparant over patiënttevredenheid en kwaliteit van het ziekenhuis. De websites zijn op het gebied van informatie vrij compleet. Toch zien de onderzoekers een aantal verbeterpunten. ‘Bij het geven van informatie over poliklinieken ligt de nadruk vooral op de medische specialismen van het ziekenhuis. Informatie over paramedische poliklinieken, zoals fysiotherapie of ergotherapie, is beduidend minder te vinden. Dit is ook het geval voor informatie over de specialist. Daarnaast ontbreekt het vaak aan informatie over de (para)medisch specialisten zoals een foto of profiel. Ook is er verbetering mogelijk wat betref de manier waarop de informatie aangeboden wordt. Dit kan in veel gevallen ook consistenter en op een meer aansprekende manier.’

Discussiemogelijkheden

Mogelijkheid tot deelname aan een discussiegroep of forum over gezondheidsproblemen wordt nauwelijks aangeboden op ziekenhuis websites. Bij 4 procent van de ziekenhuizen is dit het geval. Zo heeft het Slingeland ziekenhuis een gynaecologie forum. Hier kunnen patiënten hun verhaal kwijt of kunnen ze vragen en op andere patiënten kunnen reageren. Het is hier verplicht om je eerst te registeren. ‘De vraag is of websites van ziekenhuizen de juiste plek zijn voor dit soort fora, aangezien lotgenoten contact vaak op onafhankelijke weblogs of websites plaats vindt. Een forum of discussiegroep op een ziekenhuiswebsite zou mogelijk wat kunnen toevoegen aan bestaande fora. Ziekenhuizen zouden bijvoorbeeld lotgenotenfora kunnen aanbieden, waar ook artsen en andere deskundigen op zijn aangesloten. Zij kunnen dan eventueel vragen beantwoorden of onjuiste informatie rectificeren.

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.