Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgleefscan maakt wensen cliënt transparant

Mark van Dorresteijn
Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé maakt gebruik van de Zorgleefscan om behoeftes van cliënten goed vast te leggen. ‘De scan geeft niet alleen een goed beeld van de wensen, maar bespaart ook tijd en voorkomt irritatie doordat verwachtingen goed worden afgestemd’, vertelt Wencke Eijkelkamp, projectleider bij Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé.
Zorgleefscan maakt wensen cliënt transparant
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Wanneer een cliënt in een verpleeghuis wordt opgenomen, is er vaak alleen een CIZ-indicatie beschikbaar. Daarin staat niet veel meer dan de naam, grondslag en het zorgzwaartepakket. Het is dan niet bekend hoe de cliënt altijd heeft geleefd, uit welke omgeving de cliënt komt en hoe het bijvoorbeeld zit met mantelzorg. Ook wensen en behoeftes zijn niet meegenomen. Bij de intake in een zorginstelling wordt deze informatie normaal gesproken summier genoteerd en ‘verstopt’ in een zorgmap. Het gebeurt regelmatig dat een cliënt het verhaal zes keer opnieuw mocht vertellen. De Zorgleefscan maakt daar een einde aan, vertelt Marleen Tielen, projectmanager bij Zorgplan.

Compleet beeld

‘De Zorgleefscan maakt gebruik van de vier leefdomeinen en kan hiermee ook automatisch gekoppeld worden aan het zorgleefplan. De scan geeft richting aan het gesprek zodat alle informatie op een juiste manier wordt genoteerd. Het is de bedoeling dat de scan gezamenlijk met de cliënt en eventueel begeleider wordt ingevuld.’ Het proces start bij het allereerste contactmoment met de cliënt. Zij vormen een compleet beeld over wat de cliënt nodig heeft aan begeleiding, verpleging en verzorging en hoe mantelzorg daar aan kan bijdragen. De scan wordt daarna regelmatig bijgewerkt. ‘Normaal gesproken werd alles op papier ingevuld waardoor alle informatie steeds opnieuw werd opgeschreven’, vertelt Eijkelkamp. ‘Nu wordt het digitaal bijgewerkt. Daarbij was de verslaglegging erg versnipperd waardoor zaken dubbel of juist te versnipperd werd vastgelegd.’ De nieuwe werkwijze maakt ook de overdracht eenvoudiger. ‘Voorheen stond deze informatie wel in ons eigen systeem, maar daar hadden we last van verschillende interpretaties van intakegesprekken waardoor niet altijd een eenduidig beeld ontstond. Door de structuur ontstaat ook een tijdswinst omdat alles ook gelijk op de juiste plek in het ecd komt.’

Besparing

Doordat alle informatie meteen uniform digitaal wordt opgeslagen en naar het ecd wordt gekoppeld hoeft de cliënt maar één keer zijn of haar verhaal te vertellen en hoeven medewerkers minder administratieve handelingen te verrichten. ‘Op dit moment scheelt het al 2 tot 3 uur. De medewerkers werken nu een half jaar met het systeem en we willen het nog verder optimaliseren. Over een half jaar gaan we uitgebreid de resultaten meten’, aldus Wencke Eijkelkamp van Stichting Zorgcombinatie Marga Klompe. Tielen geeft aan dat bij een optimaal gebruik van de Zorgleefscan de besparing in tijd nog verder op kan lopen tot zo’n vijf uur per cliënt, vanaf de eerste intake tot de halfjaarlijkse evaluatie van het zorgleefplan.

Standaardisatie

Max Verhorst, projectmanager bij Info Support, legt uit dat de scan gekoppeld is aan het ecd van de zorgorganisatie, in dit geval QIC van Cormel. Door rekening te houden met standaardisatie kunnen de uitkomsten gemonitord worden, zonder dat een medewerker daar last van heeft. ‘Het word daardoor mogelijk om ontwikkelingen in de zorgzwaarte te meten, bijvoorbeeld als een cliënt een gebroken heup heeft.’ Om de Zorgleefscan te benaderen klikken zorgverleners op een knop in het ECD. Op dat moment wordt een sessie opgestart die maximaal twee uur open mag staan vanwege de veiligheid. ‘De scan haalt gegevens uit het ecd en na het invullen van de scan worden de gegevens weer teruggestuurd. De persoonlijke gegevens worden dus niet opgeslagen in het systeem van de Zorgleefscan.’

Informatie verzamelen

Het maken van de Zorgleefscan was vooral inhoudelijk een enorm proces. ‘Hoe ontdek je bijvoorbeeld hoe autonoom een cliënt is? Over al deze vragen hebben we overlegd met landelijke organisaties, cliënten, medewerkers en mantelzorgers. We hebben de vragen zo samengesteld dat elke zorgverlener ermee kan werken.’ Door de vragenlijst in te vullen worden aan de achterkant de V&V-functies gekoppeld en normtijden berekend. Deze informatie kan worden gebruikt voor capaciteit en planning. Met de komst van de decentralisaties naar de gemeenten in het kader van de Wmo, wordt de managementinformatie steeds belangrijker, stelt Tielen. ‘Het bestuur moet inzicht kunnen geven in de kosten en opbrengsten. Van zorginstellingen wordt nog meer verwacht dat zij kunnen laten zien dat ze rechtmatig en doelmatig werken. Transparantie schept vertrouwen.  Vooralsnog hebben de gemeenten weinig ervaring op de inhoud. Zij hebben nog niet goed op orde wat er vanuit de AWBZ op hen af komt. Zeker niet op detailniveau. De gemeenten zullen dit uitvragen en het is enorm belangrijk om dit goed op orde te hebben. De zorgleefscan verheldert objectief en eenduidig de zorgvraag en koppelt hieraan een passend zorgaanbod.’

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.