Dit doen verpleeghuizen om de lock-down op te vangen voor bewoners

Activiteitenbegeleiders en vrijwilligers in de ouderenzorg hebben sinds vrijdag opeens andere taken. Met kunst- en vliegwerk vangen zij het wegvallen van de mantelzorgers, familie en geestelijk verzorgers op. Zo wordt het zorgpersoneel niet nog verder belast door het advies voor een lock-down van de instellingen voor ouderenzorg.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

‘Familie staat hier op de stoep van sommige bewoners met grote borden om hun sterkte te wensen’, zegt een woordvoerder van de Vitalis WoonZorg Groep met 22 locaties in Eindhoven. Ook ontvangen bewoners meer kaartjes met een optimistisch boodschap.

Beeldbellen

Activiteitenbegeleiders helpen bewoners, familie en vrienden nu om contact met elkaar te leggen via iPad, computer of smartphone. Het beeldbellen is in enkele dagen al vrij goed ingeburgerd.
‘Voor onze cliënten zijn het nu sombere, eenzame tijden door het annuleren van gemeenschappelijke activiteiten, sluiting van restaurants, uitblijven van therapiesessies en natuurlijk het wegblijven van bezoek’, zegt de woordvoerder. ‘Waar we ons anders zo inzetten om het aantal geluksmomenten te stimuleren met gezamenlijke kunst- en cultuuruitingen, vraagt dat nu om een andere, creatieve invulling.’

Kleinschalig

Bij WelThuis, dat zeventien woonzorglocaties heeft in Zuid-Holland, staat ook alles op zijn kop. ‘Als bewoners een tuin hebben, organiseren we een kleinschalige activiteit. Met natuurlijk altijd een afstand van minimaal anderhalve meter tussen mensen’, vertelt directeur Miranda Schouten. In alle locaties is meteen begonnen om bewoners en familie vertrouwd te maken met chatten via iPad, smartphone of computer. WelThuis heeft daarvoor extra tablets ter beschikking gesteld.
Bewegen blijft belangrijk, dus beweegtherapeuten en welzijnsassistenten is gevraagd om oplossingen te bedenken die passen bij de lock-down. Als de locatie het toelaat, kunnen bewoners in hun tuin of op hun balkon oefeningen meedoen. Dat ontlast het verplegend en verzorgend personeel. Want 24/7 op je kamer zitten, zonder contacten, dat wil de instelling haar bewoners niet aandoen.

Boodschappen

‘Door de ingrijpende corona-maatregelen maken bewoners een extra moeilijke tijd door’, aldus Schouten. ‘Eerder hebben we de groepsactiviteiten al afgelast en het restaurant moeten sluiten.’ Ook de pedicure, kapper of mondhygiëniste komt niet meer langs. Als er een winkel in de locatie is gevestigd, mag maximaal één bewoner tegelijk er boodschappen doen.
Schouten: ‘Het personeel dat door alle besluiten niet meer nodig is, ondersteunt nu de teams op de afdelingen. Onze mensen zoeken creatief naar oplossingen. Ik heb daar grote bewondering voor.’ Er zijn allerlei initiatieven om het de bewoners van WelThuis zoveel mogelijk naar de zin te maken. ‘Daarbij is het hartverwarmend te zien wat de lokale ondernemers en buurtgenoten doen. Regelmatig worden bewoners én zorgpersoneel verrast met bloemen, taarten en zelfgemaakte kaarten door kinderen.’

Voedselbon

Speciale aandacht was er bij Lelie zorggroep in de regio Rotterdam voor bewoners met dementie. ‘Een van onze locatiemanagers ging juist even met hen in gesprek: hoe is dit nu voor u? Ze pakten het heel goed op’, vertelt woordvoerder Stephan Bol: ‘Ze waren heel nuchter. Zeiden dat ze wel slechtere tijden hadden meegemaakt. Bijvoorbeeld toen ze uren in de rij stonden voor de gaarkeuken met een voedselbon in hun hand.’
Ook in de tien verpleeghuizen van Lelie zorggroep zijn tablets verspreid om beeldbellen mogelijk te maken. Familie, vrienden en mantelzorgers kunnen dan inbellen. De instelling zet vooral welzijnswerkers in om de bewoners te laten wennen aan deze unieke omstandigheden.

Pannenkoekendag

Als het nodig is helpen gezonde, jongere vrijwilligers (niet ouder dan zeventig jaar) en activiteitenbegeleiders. Vrijdag was het Nationale Pannenkoekendag. Dan gaan de bewoners altijd de wijk in. ‘Nu hebben we het hier gedaan’, zegt Bol: ‘Natuurlijk, het is allemaal niet ideaal, maar het is gewoon even niet anders. Onze bewoners hebben er niettemin van genoten.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.