Informatieveiligheid is een issue voor de zorg’

Medewerkers van zorginstellingen zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s van phishing. Bij een phishingonderzoek dat Deloitte heeft uitgevoerd in opdracht van de NVZ, klikte gemiddeld 17 procent op een onbetrouwbare mail.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Informatieveiligheid-400-Fotolia.jpg
Foto: Fotolia

‘We merken dat informatieveiligheid en privacy hoog op de agenda staan bij onze leden. Zo doen ruim tachtig instellingen mee aan onze ZEKER-campagne over informatiebeveiliging’, zegt Maarten Fischer, woordvoerder van de NVZ. Toch blijkt uit onderzoek van Deloitte onder NVZ-leden dat veel zorgmedewerkers niet voldoende alert zijn op signalen die aangeven dat een mail niet betrouwbaar is.

Nog steeds een issue
Voor het onderzoek kregen bijna 65.000 medewerkers van 28 ziekenhuizen een phishingmail van de fictieve ‘Stichting Zorgtaart’. Daarin kregen ze de mogelijkheid om een taart te winnen voor hun afdeling of voor een collega. Gemiddeld klikte 17 procent

1
271

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

1 REACTIE

  1. "Pas dan zijn ze echt klaar voor de digitalisering in de zorg"
    Alle betrokkenen waren gegarandeerd bezitter van een bankpas. Zij hebben ervaring met het werken in een beveiligde omgeving en met vertrouwelijke informatie.
    Een groot probleem bij de digitalisering van de zorg is de beleving van zorgmedewerkers, dat het gaat om een extra inspanning, die vervelend is. Een voorbeeld functie tijdens de digitalisering hebben de specialisten. De projecten van TallKing Results hebben aangetoond dat een goed getrainde specialist zijn team meeneemt in de verbetering van de zorg door het belang van de informatie voorop te zetten. Het is noodzakelijk uit te leggen waarom we informatie vastleggen en wat ermee gebeurd. Zowel vanuit levensbelang (banksaldo) als onderzoek (rente) is een uitleg aan de medewerkers gerechtvaardigd. Specialisten verdienen enige training om deze boodschap te kunnen brengen, waarbij ze tegelijk leren de omzet te vergroten en werkdruk te verlegen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.