Home 2017
Laatste artikelen
In de praktijk
Hoe is het om van zorgverlener ‘opeens’ patiënt te zijn? Hoe ervaar je de zorg als je ‘aan de andere kant’ zit? Herre Kingma heeft verscheidene ervaringen.
‘Preventie als speerpunt’
Preventie moet een belangrijk onderdeel worden in het nieuwe regeerakkoord. ‘Bij ongewijzigd beleid loopt het zorgstelsel hopeloos vast’, waarschuwt Jos Aartsen.
Ruimte voor ontplooiing
Bestuurder André Groot Bluemink van verpleeghuis Jozefoord gaat met alle medewerkers de hei op, niet alleen met het managementteam. ‘Medewerkers vormen een goudmijn aan ideeën.’
Bernhoven op de schop
Ziekenhuis Bernhoven gooide de organisatie om. De dokters hebben veel meer rust doordat de taken er beter zijn verdeeld.
Opleiden is het toverwoord
De arbeidsmarkt in de zorg trekt aan. Bepaalde functies blijven lastig in te vullen. Zorgorganisaties doen hun best al tijdens de opleiding zieltjes te winnen.
Mix & Match
Gehandicaptenzorgorganisatie Prisma zet data in om medewerkers op de juiste plek te krijgen en met de juiste cliënt te matchen. ‘Dit is zowel voor de medewerkers als de cliënten het beste.’
‘Het draait in de ggz om authenticiteit’
Terugkijkend op de maand maart sprong het symposium, waarop een ex-patiënt vertelde over haar ervaringen met de zorg eruit voor Roel Verheul, bestuursvoorzitter van de Viersprong.
Zorgmanager van het Jaar 2017
Hoogtepunt van het congres Professioneel Zorgbestuur in Eneco World in Rotterdam was de bekendmaking van de Zorgmanager van het Jaar.
Een vertrouwensband scheppen
Aan het interne toezicht worden hoge eisen gesteld. Faalt de raad van bestuur, dan moeten ook interne toezichthouders zich verantwoorden. Een rubriek in samenwerking met de NVTZ over het precaire evenwicht tussen toezien en meebesturen.