‘Patiënt de dupe van wildgroei patiëntportalen’

Veel ziekenhuizen zijn bezig met een eigen patiëntportaal. ‘Van efficiency, samenwerking en de patiënt centraal stellen is momenteel nauwelijks sprake’, stelt Martijn Bakkers, commercieel directeur van Meddex.
Martijn Bakkers
Martijn Bakkers

Patiënten hebben volgens Bakkers moeite om hun gezondheid te managen als de informatie niet op een centrale plek is opgeslagen. Hij legt uit dat de huidige infrastructuur zo wordt ingericht dat alleen de gegevens van het betreffende ziekenhuis voor de patiënt zichtbaar zijn. Ook zijn andere zorgverleners, als huisartsen en fysiotherapeuten, niet aangesloten. Wanneer patiënten een totaalbeeld willen hebben van hun eigen gezondheid, zullen zij in verschillende systemen moeten inloggen. ‘Dat is veel te omslachtig en vooral klantonvriendelijk. Onbegrijpelijk in een tijd waarin elk ziekenhuis verkondigt de patiënt centraal te stellen.’

Kosten

De initiatieven voor patiëntportalen schieten bij ziekenhuizen als

9
4

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.