‘Vooral in de Verenigde Staten heeft Zanett een trackrecord als het gaat om het succesvol invoeren van dit soort systemen’, zegt Jan de Boer, partner bij KPMG IT Advisory. De Boer: ‘Wereldwijd neemt het gebruik van EPD-systemen in hoog tempo toe. En ook in Nederland zijn nagenoeg alle ziekenhuizen bezig met het selecteren, invoeren en doorontwikkelen van de ‘volgende generatie EPD-systemen. De ervaring leert echter dat dit in het algemeen met wisselend succes gebeurt. Met het realiseren van een dergelijk systeem is in het algemeen veel geld gemoeid en de invloed op de organisatie van de zorg kan groot zijn. Ziekenhuizen zoeken dan ook steeds vaker naar partijen die naast het correct invoeren van het EPD in staat zijn om hun initiatieven op dit terrein onafhankelijk te beoordelen en vast te stellen of de technische, zorginhoudelijke en financiële doelstellingen zijn bereikt. Met de expertise van Zanett en onze eigen zorgkennis is KPMG in staat om het EPD-systeem te optimaliseren en uiteindelijk de werking te beoordelen.’
Snelheid
Een ontwikkeling die hierbij een belangrijke rol speelt is volgens De Boer is dat in ons land veel zorginstellingen haast maken met de invoering en overstap naar het elektronisch patiënten dossier. De Boer: ‘Door fusies tussen en overnames van zorginstellingen alsmede de vaak verouderde IT-systemen groeit de behoefte om versneld over te gaan op de invoering van een nieuw systeem. Binnen de zorg worden op dit moment dan ook in hoog tempo allerlei projecten opgestart. De snelheid die de instellingen voor ogen hebben in combinatie met de beoogde verbetering van de zorgkwaliteit brengt echter aanzienlijke risico’s met zich mee voor het welslagen van de projecten. Invoering van het systeem is immers meer dan alleen een IT-project, het is een grootschalig verandertraject om de patiëntenzorg daadwerkelijk te verbeteren en de uiteindelijke kosten van de zorg omlaag te brengen. Bovendien is het van belang dat het systeem dusdanig wordt geïmplementeerd dat het voldoet aan alle lokale wet- en regelgeving. Dat is bepalend voor het toekomstige succes van elke zorgaanbieder.’
Change management
De Boer constateert dat steeds meer zorginstellingen oog hebben voor de fase die volgt op de invoering van een EPD-systeem. De Boer: ‘Vanwege de complexiteit van een EPD-implementatie, kijken vooruitstrevende zorgaanbieders verder dan de technologie en de leveranciers die verantwoordelijk zijn voor de invoering van het systeem. In toenemende mate zijn zij op zoek naar een onafhankelijke beoordeling van hun EPD-initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn zorgaanbieders die op zoek zijn naar methoden om vast te kunnen stellen dat een project goed is ontworpen, dat er een doordacht implementatie plan en change management plan is gemaakt en op welke wijze alle data wordt verzameld en de uiteindelijke invoering alle beoogde voordelen oplevert. Veel zorgaanbieders kijken bovendien verder dan lokale wet- en regelgeving om de kwaliteit en de efficiency van de zorg te verhogen door zowel de klinische als de operationele en financiële processen duurzaam te verbeteren alsook de kritieke IT systemen die deze processen ondersteunen. Een succesvolle invoering van een EPD-systeem hangt echter voor een groot deel af van de mate waarin de patiënt centraal wordt gesteld. Zorginstellingen blijken de ‘P’ in het EPD-traject nogal eens over het hoofd te zien.’