Ieder zorghotel in Nederland heeft de mogelijkheid om aan te sluiten bij SNHZ. Ze moeten echter voldoen aan strenge toelatingscriteria en een onafhankelijke audit doorstaan om als Erkend Zorghotel te kunnen worden gecertificeerd.
Zorghotel
Marc Vieten, voorzitter van SNHZ, licht toe: ‘Een zorghotel is een hotel waar men kan herstellen en weer fit kan worden. Het is geen zorginstelling met gastvrijheid maar een comfortabele hotelomgeving met deskundige zorg op de achtergrond. De grootste doelgroep is mensen die na een ziekenhuisopname nog niet naar huis kunnen of willen. Denk aan een thuissituatie die niet ingericht is op herstel. In het zorghotel hebben gasten, naast alle gangbare hotelservices, de mogelijkheid om 24 uur per dag een beroep te doen op zorgprofessionals die in het hotel aanwezig zijn. Die zorgzekerheid, in combinatie met gastvrijheid en comfort, zorgt er voor dat men snel weer op de been is.’
SNHZ-Erkend Zorghotel
Om het begrip zorghotel te versterken, heeft SNHZ de term ‘Erkend zorghotel’ in het leven geroepen. Om dit label te mogen voeren, moet een zorghotel een zwaar certificeringsproces met succes hebben doorlopen. ‘Wij zijn blij met deze zware toetsing. Inmiddels zijn er zo’n vijftien zorghotels aangesloten en doorlopen een zevental het toelatingstraject. We willen een serieuze gesprekpartner blijven voor zorgverzekeraars, medische verwijzers en natuurlijk voor mensen die op zoek zijn naar een geschikte locatie om bij te komen na een operatie en te werken aan herstel’, aldus Vieten.
Betaalbaar
Een verblijf in een zorghotel is betaalbaar volgens Vieten. ‘Dat wil zeggen, wanneer je je verzekering goed op orde hebt. De meeste zorgverzekeraars zijn met ons van mening dat een verblijf in een zorghotel belangrijk kan zijn voor spoedig herstel. Daarom is in veel aanvullende polissen een vergoeding opgenomen. Daar komt bij dat per 1 januari 2015 alle noodzakelijke zorg en verzorging betaald wordt via de zorgverzekeringswet.’

Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Ziekenhuizen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken.
Bekijk het dossier