Home 2018

Laatste artikelen

Pag47 Boeken Recensie

BOEKEN

In de rubriek Boeken: Bladeren met Gerrit Jan Vos en een recensie van 't Is hier een gekkenhuis!

DE INNOVATIE: Triage bij de ggz-crisisdienst

In de rubriek De innovatie: Triage bij de ggz-crisisdienst. Het aantal behaalde aanrijtijden steeg met 15 procent.
Canoy

Zet je schrapsessies

'Geklaag over bureaucratie is van alle tijden', schrijft Marcel Canoy in zijn column.
Personeel
Personeelbehoud

Werken aan tevreden personeel

Om het aantal medewerkers in de zorg op peil te krijgen, moeten nieuwe mensen worden aangetrokken. Maar dat is niet genoeg. Even belangrijk is te voorkomen dat het zittende personeel er de brui aan geeft. Dat kan op verschillende manieren.
Ggz
Pag16 18a Wachtlijsten

De ggz als Wegenwacht

Behandel zo kort mogelijk en vertrouw op het herstelvermogen van de patiënt. Dat is de boodschap van Stichting 1nP, onderdeel van Parnassia Groep. Korter behandelen moet leiden tot kortere wachttijden en dat is, volgens Zorgverzekeraars Nederland, een landelijke trend. Onder behandelaars bij 1nP ontstaat beroering.
Pag20 21 Pvbarchipel

Cliënt aan het stuur, medewerkers blij

De cliënt centraal en meer marktwerking in de zorg. In het kader van het overheidsprogramma Waardigheid en trots experimenteerden zorginstellingen NiKo en Archipel met het intramuraal persoonsvolgend budget.
Pag15 Terecht Cartoon

TERECHT: Zorgplichten bij medische incidenten

Juridische adviezen in de rubriek Terecht. Deze maand over zorgplichten bij medische incidenten.
E-health
patiëntenportaal

Info op maat

De patiënt informeren over zijn of haar ziekte en behandeling met respect voor de privacy. Dat stond kno-arts Markus Oei voor ogen toen hij in 2012 startte met de communicatietool Inforium.
oud-hoofdinspecteur Jan Vesseur

in de praktijk

Hoe is het om van zorgverlener 'opeens' patiënt te zijn. Hoe ervaar je de zorg als je 'aan de andere kant' zit? Biedt dat nieuwe inzichten? Deze maand oud-hoofdinspecteur Patiëntveiligheid Jan Vesseur.
Geschilleninstantie zorgcontractering

Onbekend maakt onbemind

De geschilleninstantie zorgcontractering zou een laagdrempelig alternatief moeten zijn voor een gang naar de rechter. Tot voor kort was er slechts één zaak.
Nieuwsbrief Abonneren