Home 2018
Laatste artikelen
BOEKEN
In de rubriek Boeken: Bladeren met Gerrit Jan Vos en een recensie van 't Is hier een gekkenhuis!
DE INNOVATIE: Triage bij de ggz-crisisdienst
In de rubriek De innovatie: Triage bij de ggz-crisisdienst. Het aantal behaalde aanrijtijden steeg met 15 procent.
Zet je schrapsessies
'Geklaag over bureaucratie is van alle tijden', schrijft Marcel Canoy in zijn column.
Werken aan tevreden personeel
Om het aantal medewerkers in de zorg op peil te krijgen, moeten nieuwe mensen worden aangetrokken. Maar dat is niet genoeg. Even belangrijk is te voorkomen dat het zittende personeel er de brui aan geeft. Dat kan op verschillende manieren.
De ggz als Wegenwacht
Behandel zo kort mogelijk en vertrouw op het herstelvermogen van de patiënt. Dat is de boodschap van Stichting 1nP, onderdeel van Parnassia Groep. Korter behandelen moet leiden tot kortere wachttijden en dat is, volgens Zorgverzekeraars Nederland, een landelijke trend. Onder behandelaars bij 1nP ontstaat beroering.
Cliënt aan het stuur, medewerkers blij
De cliënt centraal en meer marktwerking in de zorg. In het kader van het overheidsprogramma Waardigheid en trots experimenteerden zorginstellingen NiKo en Archipel met het intramuraal persoonsvolgend budget.
TERECHT: Zorgplichten bij medische incidenten
Juridische adviezen in de rubriek Terecht. Deze maand over zorgplichten bij medische incidenten.
Info op maat
De patiënt informeren over zijn of haar ziekte en behandeling met respect voor de privacy. Dat stond kno-arts Markus Oei voor ogen toen hij in 2012 startte met de communicatietool Inforium.
in de praktijk
Hoe is het om van zorgverlener 'opeens' patiënt te zijn. Hoe ervaar je de zorg als je 'aan de andere kant' zit? Biedt dat nieuwe inzichten? Deze maand oud-hoofdinspecteur Patiëntveiligheid Jan Vesseur.
Onbekend maakt onbemind
De geschilleninstantie zorgcontractering zou een laagdrempelig alternatief moeten zijn voor een gang naar de rechter. Tot voor kort was er slechts één zaak.