Home 2017
Laatste artikelen
In de praktijk
Hoe is het om van zorgverlener ‘opeens’ patiënt te zijn? Hoe ervaar je de zorg als je ‘aan de andere kant’ zit? Biedt dat nieuwe inzichten?
Langer wachten op spoedeisende hulp
Zorgvisie heeft een enquête gehouden onder ziekenhuizen om een beeld te krijgen van de doorstroomsnelheid op de spoedeisendehulpafdeling. Ziekenhuizen halen alles uit de kast voor een vlotte doorstroom, maar het is een ‘veelkoppig monster’.
Technologie die het verschil maakt
Een draaiende keuken, vliegtuigverlichting in de vloer en een wc die afspoelt en droog blaast. In de Paswoningen van Siza kunnen cliënten e-health- en technische innovaties uittesten.
‘Technologie kan voor mensen met een beperking zo’n verschil maken’
De combinatie van werk en privé is soms lastig voor Frank Bluiminck. Dan moet hij ‘racen’ om van een vergadering op tijd thuis te zijn voor bijvoorbeeld de Avondvierdaagse. ‘Dit keer lukte het.’
Buitenspelval
Het opmerkelijkste nieuws van de afgelopen weken is volgens mij het bericht dat het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg juridisch bindend is.
Vervanger van polikliniek wint langzaam terrein
Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden HartWacht. Maar dat is nog geen garantie voor een snelle verspreiding van het concept dat een uitweg biedt voor overbelaste seh-afdelingen en overvolle poliklinieken.
De Viermarken neemt governance heel serieus
In de nieuwe governancecode van de BoZ is een paragraaf van het hoofdstuk Specifieke situaties aan ‘kleine organisaties’ gewijd.
Gezond zijn loont
Het zorgstelsel dreigt onbetaalbaar te worden. Om het tij te keren, introduceert de Federatie voor Gezondheid een verdienmodel voor preventie. Zij is ervan overtuigd dat als het voor mensen lonend is zichzelf gezond en vitaal te houden, de Nederlandse bevolking gezonder wordt en daarmee de druk op het zorgstelsel lichter.
Boeken
Wie luistert er naar de dokter? In ieder geval de twee schrijvers van dit boek. Zij spraken met veertig huisartsen die openhartig vertellen over hun werk, hun passie, zorgen, ergernissen en functie in de maatschappij.
Omarming van de technologie
Uit internationaal onderzoek van PwC blijkt dat mensen een positief beeld hebben van Artificial Intelligence. Maar, ook al kan de techniek helpen, het is uiteindelijk de mens zelf die de afweging maakt.