Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Kwaliteit dossiervoering huisartsen verbeterd

Mark van Dorresteijn
Huisartsen hebben het afgelopen jaar beter hun elektronische patiëntendossiers up-to-date gehouden. Dat blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL in het vakblad SynthesHis.
Kwaliteit dossiervoering huisartsen verbeterd

Met een eenmalige financiële vergoeding hebben de Landelijke Huisartsen Vereniging en Zorgverzekeraars Nederland geprobeerd om huisartsen te stimuleren om de volledigheid van de dossiers te verbeteren. Deze aanpak blijkt succesvol volgens het onderzoek.

Verbetering

In januari 2013 namen 1700 praktijken deel aan een voormeting. Daarin bleek nog minder dan 85 procent van de praktijken te voldoen aan de norm. Een half jaar later blijken ruim 4700 (95 procent) van de 4900 huisartsenpraktijken in Nederland bij minstens 70 procent van de consulten een diagnose in het dossier te hebben genoteerd. Bijna 80 procent van de praktijken doet het zelfs aanzienlijk beter dan deze norm, door bij meer dan 90 procent van de consulten een diagnose vast te leggen. De sterkste verbetering was zichtbaar bij praktijken die bij de voormeting hun dossiers relatief slecht op orde hadden.

Eenmalige vergoeding

Een volledig medisch dossier is belangrijk voor de patiëntveiligheid. Want ontbrekende informatie kan leiden tot gevaarlijke situaties. Daarom is in 2012 en 2013 de kwaliteit van de dossiervorming de basis voor de verdeling van de zogenoemde variabiliseringsgelden. Huisartsen krijgen in 2013 een eenmalige vergoeding als zij bij minstens 70 procent van de consulten een diagnose in het dossier hebben vastgelegd.

Overzicht

Het NIVEL analyseerde twee metingen die zijn uitgevoerd door de leveranciers van de huisartsinformatiesystemen. NIVEL-onderzoeker Robert Verheij: ‘Door deze eenmalige vergoeding is het vastleggen van diagnoses bij de huisartsen significant verbeterd. Zij hebben hierdoor nu een vollediger overzicht van wat hun patiënten mankeren en een beter totaaloverzicht van de gezondheidsproblemen in hun praktijk. Een goede verslaglegging is essentieel voor goede kwaliteit van zorg.’

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.