Kwaliteit

Gehandicaptenzorg

Ernst Klunder: ‘Begin niet bij het geld, maar bij de inhoud’

Ernst Klunder vindt dat iedereen op het gebied van duurzaamheid het verschil kan maken. Hij roept de sector op de regie te nemen en te starten met initiatieven die beter zijn voor de cliënt, de professional en het milieu. Met MVO-manager Jan Peter Niezink geeft Klunder een inkijkje in de aanpak van ’s Heeren Loo.
Personeel

Opinie | De échte waardering van verpleegkundigen

De waarde van een verpleegkundige lijkt nog altijd niet gebaseerd te zijn op diploma’s, of het werk dat iemand dagelijks verzet. En juist daar wringt volgens ons de schoen; op de werkvloer ervaren wij nauwelijks passende waardering.
Francien van de Ven en Teun Toebes

Teun Toebes: ‘Streven naar nul risico’s betekent nul kwaliteit van leven’

Minder apathie, nachtelijke onrust en rolstoelen. Het opendeurenbeleid bij Zorggroep Grootenhout brengt allerlei positieve bijeffecten. Directeur Francien van de Ven en zorgvernieuwer Teun Toebes delen hun route naar leven in vrijheid.
Kwaliteit
effecten van obesitas chirurgie en obesitas medicatie

Bariatrisch chirurg tempert het optimisme over obesitasmedicatie

“Wees voorzichtig met het gebruik van de nieuwe generatie obesitasmedicijnen”, zegt Justin van de Sande.
Financiën

VWS-minister Bruijn probeert eigen partij warm te maken voor budgetfinanciering spoedzorg

Demissionair minister Jan Anthonie Bruijn van VWS blijkt een groot voorstander te zijn van budgetbekostiging voor de spoedeisende hulp. Dat blijkt tijdens het commissiedebat over de acute zorg met Tweede Kamerleden. Tijdens het debat wijst hij zijn eigen partij, de VVD, meerdere malen terecht. 
Ziekenhuiszorg

IC-professionals: Wettelijk vastleggen IC-capaciteit jaagt reguliere zorg weer in de knel 

De beroepsverenigingen van intensivisten en IC-verpleegkundigen maken zich zorgen over het wettelijk vastleggen van een basiscapaciteit van 1150 intensive care-bedden, zoals minister Bruijn heeft voorgesteld. Ze hebben samen met UMCNL, NVZ, FMS, twee patiëntenverenigingen en Zorgverzekeraars Nederland een brief gestuurd waarin ze zeggen samen tot een flexibele oplossing te komen. 
Verpleging en verzorging

Zorgkantoren moeten onderaannemers beter controleren

Zorgkantoren moeten actief sturen op de wijze waarop anderen de aan hen uitbestede taken invullen. Ook moeten de zorgkantoren deze uitvoering monitoren.
Personeel

Terecht | Gewenst onderzoek naar ongewenst gedrag

Meldingen van ongewenst gedrag in de zorg komen steeds vaker voor. Dat stelt zorginstellingen voor de vraag hoe zij dergelijke meldingen zorgvuldig onderzoeken. In de praktijk blijkt vaak onduidelijk hoe een onderzoek het beste kan worden ingericht. Wij geven enkele praktische handvatten.
18 september 2025 Passende zorg

Voormalig NVZD-voorzitter Rutger Jan van der Gaag roept in de podcast Voorzorg bestuurders op rebelser en minder wetsgetrouw zijn. Ze moeten het maatschappelijke belang van zinnige zorg en samenwerking zwaarder laten wegen dan het instellingsbelang. “Afslanken, omvormen of verdwijnen mogen niet meer taboe zijn.”

Kwaliteit

Poll-uitslag | Bestuurlijke akkoorden zijn voor de bühne: ‘veel gepraat, weinig actie’

Akkoorden als het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) en het Aanvullende Zorg– en Welzijnsakkoord (AZWA) zijn niet de oplossing voor de toekomst van de zorg. Dat is de mening van lezers in reactie op de poll: ‘Bestuurlijke akkoorden als het AZWA zijn slechts lapmiddelen. “Veel te complex en abstract en investeringen in geen enkele verhouding tot wat het oplevert.”

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Uitgelicht congres

Congres GGZ uit de knel

Van der Valk

Bestuurlijke Wijsheid

Hotel Ernst Sillem Hoeve

Congres Concentratie en spreiding van zorg

Van der Valk

Masterclass Capaciteitsplanning in de zorg

Internationale School voor Wijsbegeerte