Kwaliteit

Kwaliteit
In gesprek

Ouderenzorg experimenteert al met verantwoording via verhalen

Drie ouderenzorgorganisaties experimenteren met een verhalende methode waarmee ze inzicht geven en verantwoording afleggen over de kwaliteit van zorg. De methode bevindt zich nog in de experimentele fase, maar het ‘onderzoekend gesprek’ dat onderdeel uitmaakt van de methode wordt met belangstelling en welwillendheid gevolgd door de IGJ.
Personeel

Een ziekmelding wordt bij Mariaoord door het team opgelost

Met zo’n 4 procent onder het landelijke branchegemiddelde, kent Stichting Maria-oord het laagste verzuim in de ouderenzorg. Met een rapportcijfer van 9,8 is de kleinschalige zorgaanbieder voor de derde keer één van de winnaars van de Vernet Health Ranking 2023. “Door community care lopen zorgprofessionals niet tegen allerlei bureaucratische muren op”, vertelt bestuurder Albert Vlemmix.   
Passende zorg

‘Integreer palliatieve interventies in de normale COPD-zorg’

Wanneer moet je aan palliatieve zorg denken bij iemand met ernstige COPD? Altijd, is de opvatting van longarts Kris Mooren. Maar ze noemt het liever goede zorg dan palliatieve zorg.
Passende zorg
Ton van Houten, bestuursvoorzitter Zorg en Zekerheid

Opinie: Geloof in regionale zorginkoop

Regionale zorginkoop en samenwerking zorgt voor wederzijds vertrouwen, aldus Ton van Houten. Als bestuurder van Zorg en Zekerheid pleit hij voor meerjarencontracten en -afspraken als middel voor toekomstbestendige zorg.
11 april 2024 Tech

In deze podcast vertellen Rick Hendrick, medisch directeur bij Novartis Nederland, en Bart Scheerder, Business developer data driven innovation bij het Universitair Medisch Centrum Groningen en voorzitter van de Dutch Clinical Research Foundation, over de veranderingen, uitdagingen en kansen in het klinische medicijnonderzoek in Nederland.

Novartis
Kwaliteit

Opinie: Het ontwarren van de Gordiaanse knoop

Het lijkt soms wel alsof niemand de bureaucratie in de zorg écht wil terugdringen. In dit blog pleiten Jet Bussemaker en Ageeth Ouwehand om gezamenlijk te blijven vooruitkijken naar wat nodig is, en vooral niet in cynisme te vervallen. Zij bieden drie oplossingen voor het ontwarren van de Gordiaanse knoop.
David Jongen, Zuyderland

David Jongen: ‘Angst om fouten te maken veroorzaakt tekort aan SEH-artsen’

Angst om fouten te maken is een belangrijke oorzaak voor artsen om niet te werken op een SEH. “Veel artsen kunnen geen verantwoordelijkheid dragen, mocht er iets fout gaan op de SEH, zoals bij een reanimatie”, zegt bestuursvoorzitter David Jongen van Zuyderland. “En daar heb ik begrip voor.”
Personeel

Opinie: Roosteren? Kijk voorbij de investeringskosten

Om de voordelen van een geoptimaliseerd roostersysteem te behalen, is een goed doordachte aanpak van verandermanagement cruciaal. Manager Business Healthcare Johan Augustijn: "Wees kritisch, want het gaat om een keuze voor vele jaren."
Passende zorg
Foto: Jeroen de Vos

‘Een zorgverlener moet met lege handen kunnen staan’

De zorg heeft een illusie van maakbaarheid en controle ontwikkeld. Dat stelt Jeroen de Vos (35). Als geestelijk verzorger en voorzitter van de commissie voor ethiek bij Ziekenhuis Rivierenland pleit hij voor meer reflectie in de zorg. “Wanneer een zorgverlener doorvraagt over iemands leven, wensen en prioriteiten, ontstaan er vaak andere afwegingen en keuzes”, vertelt hij in deze aflevering van Jong Talent.

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Uitgelicht congres

Congres Data & Security in de Zorg

Van der Valk Hotel Utrecht

Regisseren van samenwerking in de zorg

Nyenrode Business Universiteit

Masterclass Capaciteitsplanning in de zorg

Hotel Ernst Sillem Hoeve

2-daagse Masterclass Vastgoed in de zorg

Hotel Ernst Sillem Hoeve