Kwaliteit

Kwaliteit

Verzekeraars vergelijken declaratiedata niet uit angst voor privacyregels

Zorgverzekeraars gebruiken slechts op kleine schaal kwaliteitsdata van ziekenhuizen om hun klanten beter passende zorg te bieden, terwijl ze via declaratiegegevens een schat aan informatie bezitten. De reden? Angst voor privacywetgeving. Experts laten weten dat die angst ongegrond is. 
Jos de Blok Buurtzorg

Blog: Waarom ik ’s nachts wakker lig van de toekomst van de wijkverpleging

De nieuwe bekostiging van de wijkverpleging; waarom is het zo’n ingrijpende en zelfs emotionele verandering die mij dag in dag uit bezighoudt?
Ziekenhuiszorg

Poll: Zorg verbeteren met declaratiedata?

Transparantie kent haar voor- en nadelen. Daarom de vraag aan u als zorgbestuurder, mogen zorgverzekeraars uw declaratiegegevens gebruiken ten behoeve van goede zorg?
Ggz

Opinie: Eindelijk handhaaft NZa de zorg(inkoop)plicht

Voor het eerst in 18 jaar treedt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op tegen zorgverzekeraars voor het niet nakomen van hun zorg(inkoop)plicht. De NZa constateert dat geen van de grootste vier zorgverzekeraars volledig voldoet aan de normen van de zorgplicht.
Kwaliteit

Blog: Van consumeren naar participeren

In ons huidige zorgstelsel zijn wij geoormerkt als een consument. Consumeren is geen activiteit die aanzet tot participeren in gezondheid van jezelf en je omgeving. Het wordt dus tijd om de consument vaarwel te zeggen, schrijft Thomas Hoyng, bestuurder van Gezond met Zorg.
Passende zorg

VWS-ministers: ‘Ga eerst aan de slag met IZA, het geld volgt later’

Veel goed nieuws tijdens het IZA-congres, 4 maart jongstleden in het Beatrixtheater in Utrecht. Op de vraag aan de drie ministers of de beweging naar Passende zorg zal leiden tot structurele wijzigingen in de bekostiging, is het antwoord vooralsnog onduidelijk. “We willen liever niet topdown, hè?"
Kwaliteit

‘Hartfalenpatiënten zijn bereid over de toekomst te praten’

Op tijd bespreken welke behandelingen je wel en niet wilt bij hartfalen, gebeurt nog weinig. UMCG-cardioloog Jenifer Coster liet in een project zien hoeveel winst proactieve zorgplanning oplevert. Vijf ziekenhuizen in de noordelijke provincies gaan dit nu invoeren voor al hun hartfalenpatiënten.
Passende zorg

Een ander slechtnieuwsgesprek: ‘De dood is niet per se slecht’

Artsen moeten niet voor patiënten invullen wat ze wel of juist niet willen weten, zegt Mustafa Bulut, geestelijk verzorger in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ). We kunnen volgens hem ook niet om cultuursensitief werken heen. "Dat draagt ook bij aan meer vitaliteit en meer werkplezier bij medewerkers."
Ziekenhuiszorg
Discussie

Discussieavond burgers: ‘We hopen dat fusie Friese ziekenhuizen doorgaat’

“Ik hoop dat de fusie ervoor zorgt dat we één patiëntendossier krijgen. Ik ben met mijn schoonmoeder overal geweest, tot in Groningen toe, bij de huisarts, de apotheek. Ik heb tig-keer toestemming gegeven dat haar gegevens mogen worden gedeeld, maar ze doen het niet.”
Kwaliteit

Promovendus Maike Schepens: ‘Concentratie van zorg alleen is niet genoeg’

Ook al is de afgelopen jaren de prostaatkankerzorg geconcentreerd in minder ziekenhuizen, er zijn tussen ziekenhuizen aanzienlijke verschillen in de kwaliteit van zorg. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Maike Schepens. Zij spreekt daarom van ‘schijnconcentratie’. 

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Uitgelicht congres

Dag van de Zorginkoop 2024

Van der Valk

2-daagse Masterclass Vastgoed in de zorg

Hotel Ernst Sillem Hoeve

Cultuursensitieve Zorg Congres

Congres Duurzame en circulaire zorg

KAS Meeting-Eventlocatie