Kwaliteit

Kwaliteit
praatgroep

Lotgenotencontact loont

‘Iedereen begrijpt dat patiënten gebaat zijn bij lotgenotencontact, maar nu weten we ook dat werkgevers, gemeenten en zorgverzekeraars er aantoonbaar van profiteren’, zegt Dries Hettinga, directeur van PGOsupport. Hun onderzoek toont aan dat elke euro die geïnvesteerd wordt in lotgenotencontact maatschappelijk 3 tot 6 euro oplevert. 
Financiën
Huisartsen vaccineren 60-minners met AstraZeneca

Huisartsen die 60-minners prikken met AstraZeneca riskeren claims

Huisartsen die zich ontfermen over kwetsbare patiënten onder de zestig jaar en hen overgebleven AstraZeneca-vaccins willen toedienen, kunnen dit maar beter niet doen. Hoewel de Inspectie geen boetes uitdeelt, kunnen de huisartsen zelf in financiële problemen raken.
Kwaliteit

Santeon plukt eerste vruchten van verbeterprogramma geboortezorg

De kwaliteit van de Nederlandse geboortezorg kan nog verder verbeteren door kleine verschillen met grote impact op te sporen. Dat is een van de lessen van het verbeterprogramma van de Santeon-ziekenhuizen. Deze week presenteren Fleurisca Korteweg en David van der Ham, de medisch leiders van het project, de eerste resultaten.
Kwaliteit

CZ wil nauwere relatie met grote zorgaanbieders door ‘Duurzame Coalities’

Zorgverzekeraar CZ groep steekt volgend jaar extra energie in kwaliteitsverbetering bij zorgaanbieders. Het gaat om aanbieders met een groot marktaandeel: ‘We kijken hoe we samen de zorg kunnen veranderen voor onze verzekerden en welke kosten nodig zijn. Daarbij houden we rekening met elkaars belangen. Deze vorm van samenwerken noemen we Duurzame Coalities.’
Carolien Koning

Experts ouderen en gedragsproblemen werken samen in Kennemerland

Voor meer expertise en betere ouderenzorg stapten organisaties in de regio Kennemerland over hun eigen schaduw heen: ze formuleerden samen een regiovisie en vormden een Kennis en Expertise Centrum (KEC) met 24 experts in gedragsproblemen bij ouderen. 
Kwaliteit

‘Implementatie van genderonderwijs moet meer prioriteit krijgen’

Door de jaren heen zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van gendersensitieve zorg, maar het is niet genoeg. Dat zegt emeritus-hoogleraar Toine Lagro-Janssen, pionier op het gebied van sekse- en gendersensitiviteit in de geneeskunde en het medisch onderwijs. ‘De hindernis zit vooral in hoe men is opgeleid, in genderblindheid.'
Kwaliteit

Ambitieuze geboortezorg loopt op tegen grenzen van het stelsel

Als pionier van integrale zorg loopt de geboortezorg tegen de grenzen van het zorgstelsel aan. De aansluiting tussen geboortezorg en andere zorgdomeinen is nodig om de sterfte rond de geboorte terug te dringen. Ook daar moet nu in geïnvesteerd worden, zegt Dineke Moerman, directeur van het College Perinatale Zorg (CPZ).
Kwaliteit

‘In klinisch onderzoek moet worden doorgepakt op genderverschillen’

Hoewel in de reumatologie man- en vrouwverschillen opvallend zijn, wordt daar in onderzoek, diagnose en behandeling te weinig over nagedacht, vindt reumatoloog Irene van der Horst-Bruinsma in Amsterdam UMC locatie VUmc. Ze is bestuurslid van de Nederlandse Vereniging Gender en Gezondheid en heeft sinds 2018 een leerstoel in sekse- en genderverschillen bij reumatische ziekten. 
Purmerend Zorgcirkel FACT VVT

Purmerends crisisteam voor ouderen blijkt groot succes

Woon/zorgorganisatie De Zorgcirkel heeft besloten het FACT-team VVT, een pilot met crisiszorg aan huis, voort te zetten. Het aantal crisisopnamen is sterk verminderd en huisartsen en familie zijn bijzonder tevreden. Zorgcirkel stelt dat de investering van 300.000 euro een maatschappelijke besparing heeft opgeleverd van 2 miljoen euro.

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.