Kwaliteit

Ziekenhuiszorg

Coronacrisis zet schoonmakers in hoogste versnelling voor zorg

Schoonmaakbedrijven moeten veel meer en vaker ruimtes ontsmetten in zorginstellingen. Ze leiden in hoog tempo gespecialiseerde schoonmakers op. Gom-directeur Albert van der Meulen roept zorgaanbieders op om tijdig te laten weten waar het gaat wringen. ‘Onze schoonmakers strijden 24/7 in de frontlinie.’
Kwaliteit
huisartsen sluiten bijzonder regiocontract met Zilveren Kruis

Veluwse huisartsen sluiten bijzonder regiocontract met Zilveren Kruis

Alle 51 huisartsenpraktijken op de Noordwest-Veluwe en in Zeewolde hebben een tweejarig contract gesloten met zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Ze krijgen meer tijd voor hun chronische patiënten. Het is ook een mooie manier om de anders ongebruikte groeiruimte op te vullen.  
Ester Bartholet van Praktijk Ouderengeneeskunde Bertholet

Structurele financiering multidisciplinaire ouderenzorg op komst

De Tweede Kamer vraagt minister De Jonge om structurele financiering voor projecten als Multidisciplinaire Eerstelijnsouderenzorg met een Specialist Ouderengeneeskunde (MESO). Bijvoorbeeld door een specifieke betaaltitel.
Kwaliteit

CZ ambieert uitrol regelarme verantwoording over meerdere sectoren

Aantoonbaar tevreden cliënten én medewerkers zeggen veel meer over de kwaliteit van de daadwerkelijk geleverde zorg dan een rapport op basis van procescriteria. Dat stelt Caro Verlaan, senior manager langdurige zorg bij CZ. Het zorgkantoor werkt met gehandicaptenzorgaanbieder Philadelphia samen binnen het NZa-experiment voor regelarm verantwoorden.
Kwaliteit

‘Regelarm verantwoorden op basis van kwaliteit vereist denkomslag’

Regelarm verantwoorden op basis van kwaliteitsuitkomsten vereist een denkomslag van zowel zorgaanbieders als zorgkantoren. Dit stelt Jan Megens van Menzis. ‘De nieuwe focus op medewerkersveiligheid en cliënttevredenheid dwingt ons om buiten de huidige denkkaders te stappen.’
Kwaliteit
ervaringsdeskundige

VWS geeft geld voor professionalisering van ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigen krijgen een eigen kwaliteitssysteem, beroepsstandaard, een register en landelijke leerplannen.
Kwaliteit
seh

Ziekenhuizen worstelen met bezettingsnorm artsen voor SEH

Circa 70 procent van de ziekenhuizen kan niet garanderen dat er 24/7 minimaal een ervaren arts op de SEH aanwezig is. ‘Zeker in de avond en nacht komt het voor dat arts-assistenten er alleen voor staan’, zegt SEH-arts David Baden en bestuurslid van de NVSHA.

‘Orthopedisch Centrum Reinier Haga wordt beste in Nederland’

Het Orthopedisch Centrum dat eind juni in Zoetermeer opent is binnen vijf jaar de allerbeste op dit vakgebied in Nederland. Ook krijgt het centrum voldoende patiënten en zal het vanaf het eerste jaar winst maken. Dat zegt directievoorzitter en medisch directeur Rolf Bloem.
Ziekenhuiszorg

Zo verkorten ziekenhuizen succesvol hun wachttijden

De gemiddelde wachttijd voor het eerste consult in het ziekenhuis is in 2019 met 8 procent gestegen, maar bij sommige ziekenhuizen gaat het juist wel de goede kant op. Bij Zuyderland wachten patiënten 2,6 weken op een eerste consult, bij het Spaarne Gasthuis 2,9 weken. Hoe krijgen de ziekenhuizen dat voor elkaar? 
Toezicht
toezicht zorgfusies

Toezicht zorgfusies van ‘Ja, mits’ naar ‘Nee, tenzij’

Minister De Jonge wil met een nieuwe maatregel fusies in beginsel verbieden voor te machtige zorgaanbieders. Ook noodlijdende zorgaanbieders zouden niet mogen fuseren. Advocaat Diederik Schrijvershof vindt het 'bijna een moratorium op zorgfusies'.

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.